Training mindful zwanger zijn

Zwangerschap is meestal een gelukkige en bijzondere tijd. Het is ook een tijd van veranderingen. Stress of angst is er soms over het verloop van de zwangerschap, de bevalling en over het toekomstig ouderschap.
Tegelijkertijd vergt ook je werk, het huishouden, je sociale leven veel van je tijd en energie. Je wilt het allemaal zo goed doen …… zo goed dat de dag soms al voorbij is voor je het weet.
Mindful zwanger zijn kan je helpen om alles wat je tijdens je zwangerschap tegen komt met open hart en vertrouwen te ge moet te treden. Leren of ervaren dat je ondanks de drukte van de dag tijd hebt contact met je kindje te maken. Ruimte geven aan lichaam en geest die zich meer gaan focussen op andere dingen dan bv werk. Genoegen nemen met hoe je NU functioneert. Vertrouwen op je eigen kracht en wijsheid.
Het kan je stressbestendigheid vergroten en je kunt leren beter met pijn, vermoeidheid en slaap problemen om te gaan.
Aanwezig zijn in het moment, in je lichaam en je gewaar worden van je contact met je baby.

De training bestaat uit 5 bijeenkomsten van 2 uur. De training is gebaseerd op de MBSR (mindfulness based stress reduction programma).Het programma is aangepast voor de zwangere vrouw en aanstaande ouder.
Je leert in de trainingen vaardigheden die je helpen je niet te laten afleiden door angst, pijn en negatieve gedachten. Je laat die gewoon zijn zonder oordeel. Je beleeft je zwangerschap bewust en intens. Bewust stil staan bij het leven dat in je groeit. Je zult je, tijdens de bevalling, als je de oefeningen toepast beter over kunnen geven aan het lichamelijk proces. Je leert accepteren van wat is .Het kan je helpen anders om te gaan met stress en met lichamelijk ongemak tijdens de zwangerschap en met pijn bij de bevalling.
We oefenen elke keer met een thema :

Bv. stress/angst, contact maken . Dit doen we aan de hand van praktische oefeningen, zoals:
• concentratie oefeningen
• eenvoudige (yoga)lichaamsoefeningen
• meditatie oefeningen
• Oefeningen om het bewustzijn in het dagelijks leven te vergroten en vertrouwd te maken met signalen van je lichaam.

Waarderen van de zwangerschap. Accepteren van en om leren gaan met alle veranderingen die zich aandienen.

Het kan je stressbestendigheid vergroten en je kunt leren beter met pijn, vermoeidheid en slaap problemen om te gaan.
Aanwezig zijn in het moment, in je lichaam en je gewaar worden van je contact met je baby.
lotte

 

 

 

 

 

 

 

© Iva Horrevorts Photography